Katse tulevaisuuteen: Tarvitsemmeko kaupunkeja ja kivijalkakauppoja? – OSA II

Kirjoitimme aiheesta jo vuonna 2018 ja ajattelimme nyt tarkastella tilannetta uudelleen vuosien tauon jälkeen.

Kirjoitimme 17.05.2018 aiheesta OSA 1 ja ajattelimme nyt tarkastella asiaa uudelleen, kun aikaa on kulunut 5-vuotta. 

Mikä on tilanne tällä hetkellä verrattuna katsoessa 5-vuotta taaksepäin?

”Fiini lopettaa kivijalkakauppansa Isossakyrössä – verkkokauppa jatkaa”

Yle 11.11.2022

”Microsoft sulkee ja lopettaa kaikki omat kivijalkakauppansa maailmanlaajuisesti”

mobiili.fi 26.06.2020

”70 vuotta historiaa pyyhkiytyy Helsingin ydinkeskustasta: ”Kivijalkakaupat katoavat”, sanoo perheensä vaatetusliikkeen lopettava Eeva-Liisa Wall”

Helsingin Sanomat – 08.08.2019

Voisimme kiteyttää, että suunta on hyvin saman suuntainen, kuin jo vuonna 2018. Erona on vain, että olemme jo tottuneet ja hyväksyneet, että liiketilat ovat osassa paikoissa tyhjillään. Positiivinen asia on kuitenkin, että vanhoihin liiketiloihin on tullut mm. ruokapaikkoja ja pieniä toimistotiloja.

Mitä markkinoilla oikein tapahtuu?

Markkinat ovat muuttuneet merkittävästi viimeisen 5-vuoden aikana, mutta positiivisena asiana todettakoon kuitenkin, että kaikki yritykset eivät ole lopettamassa kivijalkakauppojaan. Voidaan todeta että mm. rautakaupat, ruokakaupat, ravintolat, isot kodinkoneliikkeet, autoliikkeet jne. ovat edelleen vahvasti markkinoilla perinteisyydellään ja tähän on myös selkeä syy. Nimittäin tavarat mitkä pitää saada akuuttina mukaan tai vähintäänkin on haastavaa tilata verkkokaupasta, haetaan edelleen perinteisestä liikkeestä. Kuvitellaan tilanne, että tarvitset pihaan kukkia, multaa, siemeniä ja haluat rakentaa aidan. Moni ihminen haluaa saada tuotteet heti ja tästä johtuen ei tilaa näitä verkkokaupasta tai ainakaan suurta määrää. Varsinkin jos tuotteet voidaan noutaa nopeasti vapaapäivänä rautakaupasta ja henkilö pääsee heti laittamaan pihaansa. 

Toisaalta sähköautomerkki Tesla on lähestynyt asiaa täysin toiselta kantilta ja jos haluat uuden Teslan on se tilattava verkkokaupasta, etkä voi ostaa sitä liikkeestä suoraan. Maksat auton myös suoraan verkkokauppaan.

Onko tämä mahdollisuus ja jaetaanko markkinat uudelleen?

Internetin paras puoli on edelleen se, että pieni yritys voi esiintyä verkossa isompana verkkokauppana mitä on todellisuudessa. Pienet hyvin toteutetut verkkokaupat ovat houkuttelevia kuluttajille, koska he voivat selata suuresta valikoimasta tuotteita ja tilata parhaat suoraan kotiinsa. Jos asiakas on tyytymätön tuotteeseen, hän vain palauttaa sen takaisin palautuspostissa. Samaan aikaan kivajalkakauppa yrittää pitää valikoimaa tuotteita liikkeessä ja toivoa, että asiakkaat tykkäävät heidän valitsemistaan tuotteista. Usein on kuitenkin, niin että asiakas on niin laiska ettei edes jaksa raahata itseään liikkeeseen, kun voi tilata tavaran kotia suoraan kotisohvalta. Tämä asettaa kivijalkakaupalla ison haasteen pitää asiakkaat itsellään.

Hyvä esimerkki on yksi nimeltä mainitsemattomasta aikaisemmin suomen parhaiten menestyneistä soitinliikkeistä, joka ei suostunut perustamaan verkkokauppaa. Heillä oli oletus, että heidän asiakkaansa ovat super uskollisia ja heidän brändinsä on niin hyvä, että ei heidän asiakkaansa ole lähdössä minnekään. Samaan aikaan saksalainen Thoman panosti omaan verkkokauppaansa hurjasti ja pystyi myös myymään soittimet edullisempaan hintaan ja heidän valikoimansa oli huomattavasti laajempi. Thoman oli tehnyt myös toimittamisesta helppoa ja nyt samaan aikaan tämä mainitsemani suomalainen soitinliike käy hurjaa henkiinjäämistaistelua ja on jo kuihtunut pieneksi yritykseksi, tai on jo tällä hetkellä konkurssissa.

Tämä artikkelin kirjoittamisen aikana markkinoilla on tapahtunut muutoksia, jotka tulevat vaikuttamaan varmasti verkkokauppojen kasvuun. Mm. korkojen nopea nousu on aiheuttanut tilanteen, että ihmiset ovat alkaneet säästämään. Tämä vaikeuttaa kivijalkakauppojen tilannetta entisestään, koska ihmiset eivät osta niin paljoa ja tavaroiden makuuttaminen liikkeissä on kallista. Verkkokauppa on tälläisessa tilanteessa melko ylivoimainen, koska verkkokaupoissa on myös mahdollisuus Dropshippingiin. Eli verkkokauppa tilaus menee suoraan valmistajalle tai toimittajalle, eli toisin sanoen verkkokaupan ylläpitäjän ei tarvitse pitää mitään tavaroista hyllyissä tai varastoissaan. Tällä tavalla riskit painuvat erittäin alas.

Voisimme todeta, että hyvin toteutettu verkkokauppa on todellakin mahdollisuus yrityksille muuttaa kilpailutilannetta merkittävästi, mutta valitettavasti usein yritykset lähtevät kilpailuun mukaan liian myöhään tai sitten vasemmalla kädellä. Ylpeys käy lankeamuksen edelle.

Markkinat tulevat myös jakautumaan merkittävästi tulevina vuosina ja voi vain toivoa, että pienemmätkin toimijat uskaltaisivat lähteä mukaan verkkokauppaan. Edessä tulee olemaan isoja päätöksiä yrityksillä tai riskinä on, että joutuvat vielä laittamaan lapun luukulle lähivuosina.

Loppupäätelmä

Haluan sanoa tämän ääneen konservatiivisille ajattelijoille, että verkkokaupat eivät ole huono asia. Kyseessä on vain kuluttajien käyttäytymismuutos ja he haluavat nykyään tuotteet suoraan kotiinsa, eivät jaksa enää kulkea liikkeissä ja kaupungilla siinä määrin kuin ennen. Toisaalta aikaa vapautuu muihin asiohin ihmisillä, kuten harrastuksiin ja perheille.

Muutos on pysyvä ja emme enää voi kieltää sitä. Sen takia meidän kuljettava kuluttajien käyttäytymisen mukana ja muutettava toimintatapojamme.

Jos haluat tietää verkkokaupparatkaisuista enemmän, niin ole yhteydessä meihin ja autamme teitä mielellämme.

Lue myös

Lähetä viestiä

Tahdotko tietää vastauksen johonkin palveluumme tai tarvitsetko apua jossain digiasiassa?

Ei hätää, täytä yhteystietosi ja kerro meille mitä asiasi koskee ja olemme yhteydessä teihin pian.

Ja muista ei ole tyhmiä kysymyksiä.

Voit myös soittaa meille suoraan
010 411 4848 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen info(at)curu.fi

Yhteystiedot

Haluatko rahanarvoiset vinkkimme sähköpostiisi?

Haluatko saada ilmaiset vinkkimme ja uutisemme suoraan sähköpostiisi.

Voit tilata uutiskirjeemme suoraan tästä. Listalta voi erota milloin tahansa.

Tilaa tästä

Pyydä maksuton tarvekartoitus

Pohdituttaako joku verkkosivuihin, verkkokauppaan, digimarkkinointiin liittyvä asia tai mietitte mikä ratkaisu olisi teille paras?

Ei hätää, jätä yhteystietosi meille ja sovitaan yhdessä konsultaatioaika ja autamme teitä löytämään ratkaisun ongelmaanne.

Ja muista ei ole tyhmiä kysymyksiä.

Voit myös soittaa meille suoraan
010 411 4848 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen info(at)curu.fi

Yhteystiedot

Haluan tarjouksen liidi- tai tekoälybotista

Jätä yhteystietosi, olemme pian yhteydessä teihin ja keskustellaan liidi- tai tekoälybotista sekä millainen ratkaisu olisi juuri teille paras.

Jos kaipaat apua liidi- tai tekoälybottiin liittyvissä asioissa, niin muista ettei tyhmiä kysymyksiä ole. 

Voit myös soittaa meille suoraan
010 411 4848 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen info(at)curu.fi

Keskustellaan pian.

Olen kiinostunut seuraavista boteista

Haluan tarjouksen hakukoneoptimoinnista SEO

Jätä yhteystietosi, olemme pian yhteydessä teihin ja keskustellaan verkkosivujenne hakukoneoptimoinnista sekä millainen ratkaisu olisi juuri teille paras.

Jos kaipaat apua hakukoneoptimointiin liittyvissä asioissa, niin muista ettei tyhmiä kysymyksiä ole. 

Voit myös soittaa meille suoraan
010 411 4848 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen info(at)curu.fi

Keskustellaan pian.

Yhteystiedot

Haluan tarjouksen digimarkkinoinnista

Jätä yhteystietosi, olemme pian yhteydessä teihin ja keskustellaan millainen digimarkkinointiratkaisu olisi juuri teille sopivin.

Jos kaipaat apua digimarkkinointii liittyvissä asioissa, niin muista ettei tyhmiä kysymyksiä ole. 

Voit myös soittaa meille suoraan
010 411 4848 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen info(at)curu.fi

Keskustellaan pian.

Olen kiinnostunut seuraavista palveluista

Yhteystiedot

Laske hintahaarukka verkkosivuille ja pyydä tarjous

Haluamme olla läpinäkyviä hinnoittelussamme ja voit laskea näppärällä laskurillamme hinta-arvio uusille verkkosivuille valitsemallasi palveluilla.

Sivuston design
Sivuston koko
Ominaisuudet ja lisäpalvelut

Hinta-arvio sivuille

2000 - 4000

+ alv

Pyydä tarjous